1 december 2015

Uppdaterad 15-11-02

Funktionen SIRI

Nu på svenska för iPhone och iPad från och med version 9.0

Vad SIRI är

SIRI är en intelligent personlig assistent som hjälper till med att få saker gjorda bara genom att fråga. Det betyder att man kan använda din röst för att skicka meddelanden, schemalägga möten, ringa ett telefonsamtal och mycket mer. SIRI förstår ditt naturliga tal och programmet ställer frågor om mer information behövs för att slutföra en uppgift.
SIRI är en förkortning av Speech Interpretation and Recognition Interface.

Aktivera SIRI i Inställningar > Allmänt > Siri. 
Ändra språk Inställningar > Allmänt > Siri > Språk.

Så här använder man SIRI

Hur man frågar Siri något?
Håll ned hemknappen. Man hör två snabba pip och ser "Vad kan jag hjälpa till med?" på skärmen. Börja prata. Ljudvågen rör sig över skärmen och visar att Siri lyssnar och bearbetar begäran. Sedan kommer ett svar både i text på skärmen och som tal.
När man har startat en dialog med Siri trycker man på mikrofonsymbolen om man vill tala med Siri igen.
Man pratar med Siri precis som man skulle göra till en person – med en naturlig röst och normal samtalston.
När man använder Siri för diktering till exempel i ett mejl säger man vilket skiljetecken (punkt, komma, osv.) man vill infoga. Om du till exempel vill diktera ("ta upp den nya iPad-enheten, så blir allt klart och tydligt"), säger du "Ta upp den nya iPaden komma så blir allt klart och tydligt punkt.

Siri fungerar direkt, utan att man behöver göra något. Ju mer man använder Siri, desto bättre förstår Siri vad man säger och vill. Programmet lär sig brytning och andra egenskaper hos rösten.

Siri använder också information från dina kontakter, musikbibliotek, kalendrar och påminnelser för att bättre förstå vad man säger. På så vis kommer programmet att svara mer exakt när man vill ringa ett samtal, spela musik eller skapa ett möte eller en påminnelse.

Exempel på saker man kan be SIRI om

ringa ett samtal
hitta ett företag
få vägbeskrivningar
schemalägga påminnelser och möten
söka på webben

Du kan även fråga Siri "Vad kan du göra för mig?" Man ser då exempel på saker Siri kan göra Siri fungerar med nästan alla inbyggda appar. Och är smart nog att lista ut vilka appar som måste användas för att ge ett svar. Sök- och platstjänster används också för att hjälpa till med dina önskemål. Här är en lista över appar och tjänster som Siri fungerar med i hela världen:
Telefon
FaceTime
Diktering
Musik
Mail
Meddelanden
Kalender
Påminnelser
Anteckningar
Kontakter
Alarm
Världsklocka
Timer
Väder
Shazam
Aktier
Webbsökning
Wikipedia-sökning
Wolfram|Alpha (endast på engelska)
Hitta mina vänner
Inlägg på Facebook
Twitter
Filmer
Sport
Öppna appar
Kartor
Lokal sökning

SIRI vet vem man själv är och och vilka kontakter som är viktiga

Om Siri vet vem man är kan den informationen användas för att ge bättre hjälp. Välj dina kontaktuppgifter i Inställningar > Allmänt > Siri > Min info. Då måste man ju ha lagt in  informationen om sig själv bland sina kontakter!
Information används för frågor som till exempel  "Hur kommer jag hem?" "Vilka bra restauranger ligger nära mitt jobb?"
Siri lär sig också om de viktigaste människorna i ditt liv. Första gången man ber Siri ringa sin syster frågar programmet vem din syster är. Denna information lagras i Kontakter tillsammans med annan relationsinformation som "mamma", "make", "farmor","mormor" och så vidare.

Eftersom Siri känner till din aktuella plats och andra platser som "hem" och  "arbete" kan man bli påmind om att göra en viss uppgift när man lämnar en plats eller kommer fram till en annan plats. Om man säger åt Siri: "Påminn mig om att ringa min fru när jag går från kontoret" så gör Siri just det.

Man kan stänga av Siris möjlighet att använda plats genom att gå till Inställningar > Integritetsskydd > Platstjänster. Oavsett hur Platstjänster är inställda i Siri spåras eller lagras inte information om ens position utanför telefonen.

Fler tips:
1. När man är inne i en app och vill komma åt dess inställningar kan man använda Siri för att ta en genväg dit. Aktivera Siri och säg ”inställningar” så hoppar du automatiskt direkt till inställningar för just den appen. Många färre klick och sparar en hel del tid.

2. Siri kan hjälpa till med att hitta ett mejl och läsa upp det. Säg till exempel: ”Hitta mejl från Anna Svensson” och strax berättar Siri hur många mejl man har från personen. Då kan man fortsätta genom att säga ”Läs upp det senaste” och så gör Siri det. Man kan också söka efter mejl som handlar om olika saker (”hitta mejl om möte”) eller mejl från en viss dag (”hitta mejl från igår”). När mna själv skickar ett mejl med Siri, så förvandlas ljudet till en text

3. Fråga: Vad är noll dividerat med noll


Ytterligare tips från

http://iphoneguiden.se/tips/tips-vad-du-kan-gora-med-siri/

Meddelanden
    ”Skriv till Olle att jag kommer senare”

Telefon
    ”Ring Johan”
    ”Ring 112″
    ”Har jag några missade samtal?”
   
Inställningar
    ”Gör skärmen ljusare”
    ”Stäng av Wi-Fi”
    ”Slå på stör ej”

E-post
    ”Kolla min e-post”
    ”Läs min senaste e-post”
    ”Skicka e-post till Olle”

Väder
    ”Hur ser vädret ut imorgon?”
    ”Bör jag ta på mig min regnjacka idag?”
    ”När går solen ner idag?”
    "Kommer det att regna de närmsta dagarna?"

Klocka
    ”Sätt på ett nytt alarm klockan 10″
    ”Väck mig imorgon 6.30″
    ”Stäng av alla alarm”
    ”Sätt en timer på 6 minuter”

Påminnelser
    ”Påminn mig att tvätta klockan 9″
    ”Ta bort min påminnelse klockan 9″
    ”Påminn mig att ringa pappa när jag kommer hem”

Kalender
    ”Hur ser morgondagen ut?”
    ”Skapa ett möte klockan 11″

Kartor
    ”Hur långt är det mellan Kiruna och Malmö?”
    ”Hur hittar jag till Drottninggatan 37 i Gävle?”

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar